news menu leftnews menu right

Nejnovější

Z mlýna je „nemlyn" s překvapením. Hostům tam teče pod nohama voda

Kravaře. O existenci starého kravařského mlýna, se majitel stavební firmy DK1 Daniel Kozel dozvěděl náhodou. Když ho uviděl, věděl, že ho musí koupit. Skoro čty....

Všichni čekají, co vymyslí FURTISAMI. Pomáhá a baví se celá obec

Velké Hoštice. Každým rokem jiné překvapení. Dětské dny ve Velkých Hošticích na Hlučínsku, se díky skupině nadšenců staly magnetem, nejen pro místní. Loni se....

Svatý Martin přijede na perníkovém koni

Bohuslavice. Ti, kdo si chtějí zažít atmosféru začínajícího adventu určitě už dnes zamíří do Bohuslavic. Po tři dny budou v místním kulturním domě místní p....

Studentky navrhly unikátní betlém. Dřevo napustí olejem Svatého Kříže

Opava. Návrh betlému tří studentek opavské Střední školy průmyslové a umělecké, zvítězil v soutěži vyhlášené opavským magistrátem a ozdobí letošní v....

Příběh ze záhrobí se prodává sám

Dolní Benešov. Nedávno vyšla dolnobenešovské spisovatelce Anně Malchárkové nová knížka Záhada kamenného svědka. Autorka se v ní vrací ke krvavé vraždě b....

Bio zahrádka přinesla úrodu. Patnáct obřích dýní

Chuchelná. Žádný pěstěný trávník, ani módní štěrkové záhony s okrasnými travami. Zahrádka před domem Antonína Pavlíčka v Chuchelné, vypadá jako ....

Kravaře mají nejlepší trafiku

Kravaře. Absolutním vítězem soutěže První novinové společnosti (PNS) o Trafiku roku 2015 se stala Magda Lišková z Kravař. Získala ji v kategorii „okénk....

Byla jsem přitom

Praha. „Zavřít hranice. Soudit se o kvóty. Jinak nové volby.“  To bylo ústřední přání asi šesti tisíc lidí, kteří se v sobotu sešli na Hradčanském ná....

Chceš stavět? Zaplať silnici a daruj městu

Kravaře. Majitelům stavebních pozemků v Kravařích, které nejsou napojeny na veřejné sítě, ani komunikace, věnovali zastupitelé novoroční dárek. Jsou to zás....

Kravařský odpust vydělal milion, Kutský ani korunu

Kravaře. Po dlouhých letech se Kravařští dozvěděli, kolik město vydělalo na největší akci celého roku, Kravařském odpustu. Na pronájmu pozemků a veřejného pro....

Počítadlo návštěv:
Tramvaj cestující přejmenovali na „Mrazírny a ledárny“
(3 Hodnoceno, průměr 3.67 z 5)
Napsal uživatel Liana Melecká   
Středa, 07 Březen 2012 19:58

Právě před třiceti lety naposledy vyjela na trať z Hlučína do Ostravy pověstná „Jednička“. Na cestování ve vozech, vyrobených ještě před druhou světovou válkou, které začaly jezdit do centra Ostravy v roce 1950 si dodnes pamatuje dvaaosmdesátiletý Horst Kostritza z Kravař. Denně, po sedm let vyjížděl z Kravař vlakem ve třičtvrtě na čtyři ráno a v Hlučíně přestupoval na tramvaj číslo jedna.

„Vagony byly dřevěné, s tvrdými lavicemi podél stěn. Denně byly beznadějně přeplněné. Ti co stáli se drželi kožených úchytů ze stropu, ti co tam natlačili naposledy se mohli držet jen souseda,“ popisoval „komfortní“ cestování Kostritza, pro kterého cesta na konečné u hotelu Palace ještě nekončila. Přestupoval tam podruhé na tramvaj do Radvanic, kde pracoval na Nové Huti Klementa Gottwalda, tehdy Donbasu.

„Okna za sedadly netěsnila, takže tam nejen táhlo, ale také zatékalo. Dveře dovnitř byly posuvné a škvírami tam kolikrát nafoukalo sněhovou závěj. Pod sedadly sice bylo topení, ale většinou bylo v poruše. Jednotlivé vozy nebyly průchozí, takže průvodčí musela na zastávce pokaždé vystoupit,“ vzpomínal muž.

Průvodčí to neměly lehké

Jízdenky prodávaly přímo ve voze, takže celou dobu nosila velkou koženou brašnu s penězi na rameni. Jízdenky i týdeníky pro kontrolu proštípla kleštěmi.

Kromě toho upozorňovala zvoněním řidiče, kdy má odjet, nebo zastavit. „Jednou jsme ráno vyjeli a v místě, kde v Petřkovicích trať klesala, řidiči přestaly fungovat brzdy. Držte se! volal na nás, když se přeplněná tramvaj řítila po trati. Jen jsme se modlili, aby nic nebylo v cestě. Naštěstí pak tramvaj na rovném úseku sama zastavila. Dlouho jsme pak čekali, až přijela náhradní souprava,“ přidal Kostritza.

Na trati z Hlučína do Ostravy jezdily soupravy se dvěmi, nebo třemi vozy, během dne ve dvanácti minutových intervalech. Ve špičkách jezdilo dokonce několik souprav těsně za sebou. K večeru pak co dvacet čtyři minut. „Trať byla jednokolejná s výhybkami pro křižování souprav. Takových křižovacích míst bylo v úseku z Hlučína do Petřkovic pět. Vozy pěkně protahovalo, takže se cestující bavili, když se na zamrzlých oknech objevovaly nápisy: Ostravské mrazírny a ledárny“ vzpomínal ludgeřovický kronikář Adolf Vjačka.

Než vyjely vlaky jezdili lidé na kole

Ještě předtím, než 29. listopadu 1950 vyjela na trať pověstná „Jednička“ jezdil z Hlučína do Petřkovic vlak. Poprvé vyjel 14. června roku 1925 a po pětadvaceti letech ho nahradila tramvaj.

„Zavedení vlakové a zejména pak tramvajové hromadné dopravy osob bylo pro celé Hlučínsko a také pro ostravské šachty a průmysl mimořádně významné.  Ostrava tím získala tisíce kvalitních pracovníků a obyvatelé Hlučínska dostupný a spolehlivý  zdroj obživy,“ vysvětloval kronikář.

Předtím se každý musel do práce dopravit jak mohl. Auta byla v té době vzácností, takže lidé na šichtu chodili pěšky nebo na kole.

„Kolem páté hodiny ráno a odpoledne po druhé hodiny byla silnice přes Ludgeřovice v celé své šířce zaplněna chodci a cyklisty. To si dnes nikdo ani neumí představit,“ doplnil Vjačka.

Trať i vozy byly po létech tak opotřebované, že bylo nezbytné situaci řešit. Před koncem roku 1982 byl tramvajový provoz z Ostravy do Hlučína ukončen a nahrazen autobusovou linkou 56, která je v provozu dodnes. Poslední tramvaj odjela z Hlučína do Ostravy 30.11.1982.

 


Valid XHTML and CSS.