news menu leftnews menu right

Nejnovější

Z mlýna je „nemlyn" s překvapením. Hostům tam teče pod nohama voda

Kravaře. O existenci starého kravařského mlýna, se majitel stavební firmy DK1 Daniel Kozel dozvěděl náhodou. Když ho uviděl, věděl, že ho musí koupit. Skoro čty....

Všichni čekají, co vymyslí FURTISAMI. Pomáhá a baví se celá obec

Velké Hoštice. Každým rokem jiné překvapení. Dětské dny ve Velkých Hošticích na Hlučínsku, se díky skupině nadšenců staly magnetem, nejen pro místní. Loni se....

Svatý Martin přijede na perníkovém koni

Bohuslavice. Ti, kdo si chtějí zažít atmosféru začínajícího adventu určitě už dnes zamíří do Bohuslavic. Po tři dny budou v místním kulturním domě místní p....

Studentky navrhly unikátní betlém. Dřevo napustí olejem Svatého Kříže

Opava. Návrh betlému tří studentek opavské Střední školy průmyslové a umělecké, zvítězil v soutěži vyhlášené opavským magistrátem a ozdobí letošní v....

Příběh ze záhrobí se prodává sám

Dolní Benešov. Nedávno vyšla dolnobenešovské spisovatelce Anně Malchárkové nová knížka Záhada kamenného svědka. Autorka se v ní vrací ke krvavé vraždě b....

Bio zahrádka přinesla úrodu. Patnáct obřích dýní

Chuchelná. Žádný pěstěný trávník, ani módní štěrkové záhony s okrasnými travami. Zahrádka před domem Antonína Pavlíčka v Chuchelné, vypadá jako ....

Kravaře mají nejlepší trafiku

Kravaře. Absolutním vítězem soutěže První novinové společnosti (PNS) o Trafiku roku 2015 se stala Magda Lišková z Kravař. Získala ji v kategorii „okénk....

Byla jsem přitom

Praha. „Zavřít hranice. Soudit se o kvóty. Jinak nové volby.“  To bylo ústřední přání asi šesti tisíc lidí, kteří se v sobotu sešli na Hradčanském ná....

Chceš stavět? Zaplať silnici a daruj městu

Kravaře. Majitelům stavebních pozemků v Kravařích, které nejsou napojeny na veřejné sítě, ani komunikace, věnovali zastupitelé novoroční dárek. Jsou to zás....

Kravařský odpust vydělal milion, Kutský ani korunu

Kravaře. Po dlouhých letech se Kravařští dozvěděli, kolik město vydělalo na největší akci celého roku, Kravařském odpustu. Na pronájmu pozemků a veřejného pro....

Počítadlo návštěv:
Na pláži jsme s Martou jediné. Je moc chladno
(2 Hodnoceno, průměr 4.50 z 5)
Napsal uživatel Liana Melecká
Čtvrtek, 10 Listopad 2011 19:19

Pouť Liany Melecké do Santiaga de Compostela trvala pětadvacet dnů a celkem ušla 578 kilometrů. Začala v přístavu Santander a trasa, kterou si vybrala je značena jako Camino del Norte. Vede podél pobřeží Cantabrijského moře. Co každý den zažila, najdete vždy ve čtvrtek v Prajzských novinách. Všechna pokračování pak v rubrice zajímaví lidé.

La Caridad. Tapia de Casariego. Ráno se balíme v poklidu. Marta si stěžuje, že Chuan na vedlejší posteli chrápal tak hlasitě, že se nevyspala. „Měla sis dát více vína, já spala dobře,“ říkám jí pomocí slovníku. Marta snídá ovoce, já si dopřávám bagetu se sýrem z včerejších zásob. Zapíjím to vodou s magnesiem.

Marta a já na Capo Blanco. 4 x FOTO LIANA MELECKÁ

Žluté šipky a mušle nás vedou znovu do centra Caridadu a pak na západ. Klikatí se mezi pobřežím a frekventovanou N 634. U kostelíka v San Pelayo camino odbočuje k moři na Capo Blanco. Zamíříme k němu a nelitujeme. Vlny se tříští o útesy a slunce se odráží v moři. Nad námi je slyšet jen skřeky kroužících racků. Široko daleko není ani človíčka. Sundáváme batohy a fotíme tu krásu kolem. Nádhera. Marta vytahuje velkou zrcadlovku a nastavuje samospoušť, pro společný snímek. Užíváme si překrásného dne a vůbec nespěcháme. Na písčité pláži u městečka Porcia si fotíme rybáře, který využívá odlivu a mezi kameny loví kraby. Škoda, že vítr vanoucí od moře je přímo ledový. Jinak už bychom šly zjistit jaká je voda.

Lidem se tu daří dobře

Podle plánu chceme přespat v albergues v přístavu Tapia. Po včerejší náročné etapě je to jen procházka. Pouhých šestnáct kilometrů. Mění se i krajina. Původní staré usedlosti jsou nově opravené. Také kravky už se nepasou přímo na louce, ale jsou jako u nás v otevřených kravínech. Pole jsou mnohem větší, osázené kukuřicí a fazolemi. Před výstavními vilami jsou jako doplněk dřevěné špýchary. Jeden nás zaujal. Je to dokonalá zmenšenina, jako hračka pro děti. Včetně malých kraviček a koníků.

Před albergues jsem už v poledne. Marta volá mobilem správce a za pár minut jsme uvnitř. Spravuje ji obec a poprvé je zdarma. Je velká a čistá. S kuchyňkou a což oceníme k večeru i s elektrickým radiátorem. Necháváme uvnitř batohy a jen nalehko jdeme prozkoumat městečko. U přístavu objevíme pěknou restauraci, ale menu dávají až od jedné hodiny.

Fabada je lahůdka

Obcházíme přístav a fotíme co nás zaujme. Dá se dojít až nahoru k majáku. Do přístavu právě míří rybářská bárka s úlovky. Jejich žluté bundy pak vidíme viset v taverně přímo u mola. Jsou cítit rybinou, na večeři budou čerstvé ryby.

Dopřáváme si menu. Číšník přináší plnou mísu fabady (hustá fazolová polévka s uzeninou), k tomu si dáváme tresku s hranolkami a končíme dortem  s kávou. Žízeň hasíme pivem. Vše nás přijde na devět euro.

Pěkné je i centrum s radnicí, kostel je však zamčený. Je siesta, takže zamíříme k plážím. Bohužel se opět zatáhlo a vítr už je vyloženě studený. Písek je ještě vyhřátý sluncem, takže se usadíme na pláži a po chvíli se odvážíme i do vln. Brr. Voda je pěkně studená.

Opět se potkáváme s Josefem

Vracíme se do albergues a s pomocí průvodce si povídáme s Martou. Prozrazuje, že ráda tančí a chodí se bavit s přáteli. Její otec je na Tenerife docela známým fotografem a maminka má obchod se zdravou výživou. Už mi začíná být jasné, proč Marta snídá jen ovoce.

Vyzvídám, jestli si něco dá i u baru. „Piju víno, drinky moc ne,“ říká mi. Na Svatojakubskou cestu se vydala, aby si ujasnila, jakou cestou se vydá životem.

K večeru dorazili další poutníci. Jeden Španěl a pak do dveří vchází Josef. Vítáme se jako staří známí. Později se objevily i tři Němky, které jsme potkali už v Santa Marině.

Spí v horním patře, i když je dole ještě místo. Když jedna z nich schází po schodech do sprchy zabalená jen do ručníku a v ruce drží fén, nenápadně se na sebe s Martou usmíváme.

Spím docela dobře i když se sem tam odněkud ozývá i chrápání.